آسان انتخاب کنید

هزینه زندگی در استانبول در سال ۲۰۲۱ به کمک کارشناسان محلی

در اینجا سعی ما بر این است که ایده‌ای درباره هزینه زندگی در استانبول ارائه دهیم که مواردی مانند «هزینه‌های داشتن یک زندگی شاد»، «تورم و کمینه دستمزد در ترکیه»، «میانگین قیمت‌ها برای خدمات و کالاهای اساسی»، «هزینه اسکان، صورت ‌هزینه‌های خانوار و حمل و نقل عمومی»، «نکات سودمند درباره زندگی در استانبول» و عواملی دیگر در ارتباط با تازه‌وارد‌ها و غیر بومی‌های استانبول …

برخی اطلاعات کاربردی

درباره هزینه زندگی در استانبول برای غیربومی‌ها یا بومی‌ها، می‌توان گفت که با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های زندگی، از سال ۲۰۱۸ به بعد اجاره بهای آپارتمان موارد زیر را در بر می‌گیرد؛

  • اگر حقوق ماهیانه شما بیش از ۲۰،۰۰۰ لیر ترکیه باشد، .زندگی شاد و بی دردسری در استانبول خواهید داشت.
  • اگر حقوق شما مابین ۱۲،۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ لیر باشد، زندگی کم و بیش خوبی را تجربه می‌کنید.
  • اگر حقوق شما کمتر از ۱۲،۰۰۰ لیر باشد، به احتمال زیاد با تنش و استرس بیشتری زندگی خواهید کرد.
  • طبق برخی پژوهش‌های دانشگاهی و میدانی، کمینه دستمزد برای زندگی در استانبول در مرز خط فقر در حدود ۱۱،۱۸۶ لیر برای یک خانواده متوسط با ۲ فرزند و دستمزد افراد در آستانه قحطی و گرسنگی، ۲،۵۹۰ لیر می‌باشد.
  • از آنجاکه تعداد زیادی از وبسایت‌های کالای اساسی درباره هزینه‌های خدمات . کالاهای اساسی رایج و ویژه موجود هستند، در اینجا به آن قیمت‌ها اشاره نکردیم.

به نسبت شهرهای بزرگ دیگر جهان و اروپا در مقیاس جهانی، استانبول به‌عنوان شهری ارزان برای زندگی در نظر گرفته می‌شود. ولی در نقطه مقابل، در مقایسه با دیگر شهرهای کشور ترکیه هزینه‌های زندگی استانبول، بالا است. این شهر علاوه بر این‌که بزرگترین و محبوب‌ترین ترکیه است، همچنین بزرگترین مرکز فرهنگی و تجاری ترکیه نیز می‌باشد.

استانبول از جنبه‌های فرهنگی و جغرافیایی به‌عنوان پلی میان آسیا و اروپا در نظر گرفته می‌شود. استانبول کلان‌شهر بسیار بزرگی با نزدیک به ۱۵ میلیون شهروند است که در هر بار سفر به آن‌جا انتظار شلوغی و ازدحام را دارید. این شهر همچنین در بین ۲۰ شهر برتر پربازدید دنیا قرار دارد.

در نظرسنجی هزینه زندگی طبق شاخص مرسر ۲۰۲۰، در بین ۲۰۹ شهر جهان استانبول رتبه ۱۵۶ را به دست آورد (در سال ۲۰۱۹، رتبه آن ۱۵۴ در میان ۲۰۸ شهر بود). نظرسنجی هزینه زندگی، هزینه‌های بیش از ۲۰۰ عامل مانند هزینه‌های خانه‌سازی، حمل و نقل، مواد غذایی، پوشاک، کالاهای اساسی منزل، تفریح و سرگرمی و … را مقایسه می‌کند. در واقع، این نظرسنجی ایده‌آی برای انجام مقایسه بین دیگر شهرهای بزرگ دنیا ارائه می‌کند.

از آنجاکه نرخ تبدیل ارز بسیار عالی میان لیر ترکیه و دیگر ارزهای عمده مانند دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس وجود دارد، برای بسیاری از کارشناسان و تاز‌ه‌واردان به استانبول از کشورهای ثروتمند، تجربه یک سبک زندگی ارزان، آسان و شاید مجلل در استانبول بسیار آسان است. پیش از این‌که به متوسط هزینه‌های زندگی در استانبول بپردازیم، باید برخی عوامل را به‌دقت در نظر بگیریم.

تورم در ترکیه

پیش از سال ۲۰۲۰، تورم قیمت مصرف‌کننده در ترکیه ۱۴،۶۰٪ بود. در سال ۲۰۲۱، تورم قیمت مصرف‌کننده مورد انتظار در ترکیه ۱۰٪ است. قیمت‌ مواد غذایی با سرعت بیشتری رشد کرده است در حالی‌که تورم بخش خانه‌سازی و حمل و نقل پایین آمده است. همچنین باید در نظر گرفت که از ابتدای سال ۲۰۲۱ بانک‌ها در حدود ۱۴-۱۷٪ بهره برای لیر ترکیه تخصیص می‌دهند.

کمینه دستمزد در ترکیه چقدر است؟

از ابتدای سال ۲۰۲۱، کمینه دستمزد در ترکیه به ۲،۸۲۵ لیر ترکیه در ماه افزایش یافت که شامل پرداخت تمام تمبرهای خدمات درمانی و بازنشستگی بود.

در مقایسه استانبول با دیگر کشورهای غربی می‌توان گفت که در زمینه موادغذایی، سوپرمارکت‌ها، مراقبت پزشکی، لباس محلی، مستخدمی خانه، مواد غذایی محلی، سبزیجات و میوه‌های تازه در بازارهای روز، استانبول شهری ارزان‌قیمت است.

اما در نقطه مقابل، هزینه‌های زیر به‌طور نامعقولی بسیار بالا است؛

  • بنزین
  • خودروها
  • الکل وارداتی
  • کالاهای اساسی وارداتی مانند وسایل الکترونیکی، تلفن همراه، دوربین‌، رایانه‌ و …

هزینه آپارتمان‌ها در استانبول

بیشترین هزینه غیربومی‌ها و تازه‌واردان به استانبول، برای آپارتمان‌ها خواهد بود. با ارزش ترین امکانات، اقامتگاه‌ها و خانه‌های مجلل در نواحی مرکز شهری، نواحی خط ساحلی اروپایی و آسیایی تنگه بسفر قرار دارند.

بشیکتاش، باکرکوی، کادیکوی، بَیکوز، ساری‌یَر، آدالار، اوسکودار، شیشلی، زیتین‌بورنو و بَی‌اوغلو (به‌ترتیب) گران‌ترین نواحی در استانبول هستند.

نواحی حاشیه‌ای استانبول ماننداسنیورت، بَیلیک‌دوزو، آوجیلار، سانجاک‌تپه، سیلیوری، چاتالجا، سلطان‌قاضی و باشاک‌شهیر (به‌ترتیب) ارزان‌ترین مناطق می‌باشند.

  • متوسط قیمت اجاره مسکن برای سرتاسر استانبول، در حدود ۲۸ تا ۳۰ لیر در هر متر مربع است که یعنی ۱۰۰ متر مربع قیمت اجاره ساختمان بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر است.
  • قیمت‌های اجاره مسکن برای نواحی ارزان‌قیمت و مناطق همجوار در حدود ۱۵ تا ۱۸ لیر در هر متر مربع است که یعنی یک قیمت اجاره آپارتمان بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ لیر می‌باشد.
  • و در نواحی مرکزی شهر استانبول و در نواحی شامل خانه تا دانشگاه‌ها تا ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ افزایش می‌یابد.
  • قیمت‌های آپارتمان‌های مبله در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد گران‌تر هستند. همچنین توجه شود که متوسط قیمت‌های اجاره مسکن در استانبول سالانه در حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
  • نواحی بشیکتاش و ساری‌یَر گران‌ترین مناطق از طریق اجاره‌بهای مسکن با یک متوسط قیمت اجاره‌بهای مسکن۵،۰۰۰ لیر هستند. و در مراتب بعدی منطقه‌ای مانند باکیرکوی با متوسط اجاره‌‌بهای مسکن ۳،۵۰۰ لیر و مناطق کادیکوی و بَیکوز در حدود ۵،۰۰۰ لیر قرار دارند.

میانگین هزینه‌های خانوار در استانبول

اگر استانبول را با دیگر کشورهای غربی مقایسه کنیم، هزینه‌های خانوار در استانبول فوق‌العاده ارزان است. متوسط بهای ماهانه خانوار در استانبول در زیر آمده است:

  • برق: ماهانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ لیر
  • آب و فاضلاب: ماهانه ۶۰ تا ۸۰ لیر
  • گاز طبیعی برای گرمایش داخلی طبقات آپارتمان: ماهانه ۸۰۰ تا ۱،۰۰۰ لیر (در ماه‌های زمستان).
  • تلفن، اینترنت، تلویزیون دیجیتال و جی‌اس‌ام: از آنجاکه رقابتی میان شرکت‌های مخابراتی و سرگرمی در ترکیه وجود دارد، ممکن است که بتوانید پکیج چندمنظوره «تلفن + اینترنت + تلویزیون دیجیتال» را با قیمت ماهانه در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر و جی‌اس‌ام را ماهانه ۵۰ تا ۷۰ لیر بخرید.
  • تعمیر و نگهداری همگانی(آیدات): ماهانه ۱۰۰ تا ۸۵۰ لیر بستگی به خدماتی مانند گرمایش همگانی، سرایداری، حراست، وسایل و امکانات …

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها

با ۳ تا ۵ یورو می‌توانید صبحانه ترکی عالی یک‌نفره از میان ساندویچ/چای و صبحانه-نهار کامل در مکانی شیک و مجلل را تجربه کنید. بااین‌حال تصور می‌کنیم که به احتمال زیاد صبحانه رایگان در مسافرخانه یا هتل خود دریافت خواهید کرد و باید آن را قبول کنید.

قیمت متوسط برای یک منوی استاندارد و کامل برای یک نفر و در رستورانی متوسط در وعده نهار و شام در حدود ۷ دلار می‌باشد. می‌توانید از خیر وعده نهار بگذرید و روی سیمیت (نوعی نان کنجدی حلقه‌ای، شبیه نان شیرینی حلقه‌ای) معروف ترکی به‌همراه چای حساب کنید یا در مرخصی‌های کوتاه‌مدت، یک ساندویچ خانگی تهیه‌شده برای مغازه‌ها را با قیمتی کمتر از ۱ یورو بخرید.

با ۳ یورو می‌توانید از آبجوی خود در فضای بیرون مغازه لذت ببرید یا با ۷ یورو در بار مشروب‌فروشی بالای بام یک کوکتل بنوشید.

خلاصه می‌توان گفت که برای یک نفر به‌طور متوسط روزانه در حدود ۲۰ یورو برای خوراکی و نوشیدنی هزینه خواهید کرد. بااین‌حال توصیه می‌کنیم پول بیشتری همراه داشته باشید تا از برخی غذاهای محلی یا خیابانی چشم‌نواز هم لذت ببرید.

برخی قیمت‌های به‌روز خوراکی و نوشیدنی در استانبول:

درباره هزینه‌های زندگی در استانبول از صفحات نومبئو و باجت‌یور‌تریپ بازدید کنید و از قیمت‌های به‌روز باخبر شوید.

هزینه حمل و نقل عمومی:

استفاده از حمل و نقل عمومی ارزان‌ترین روش برای گردش در استانبول است. روشی امن و مطمئن نیز می‌باشد. حمل و نقل عمومی استانبول شامل اتوبوس‌ها، قطارهای شهری، اتوبوس تندروها، ترامواها، قطار کابلی، ماشین کابلی، تاکسی‌های اشتراکی (دُلموش ها)، کشتی‌های مسافربری و اتوبوس‌های دریایی می‌شود.

با پرداخت ۶ لیر می‌توانید یک استانبول‌کارت بگیرید، به میزان لیر دلخواه آن را شارژ کنید و از آن در تمام شبکه حمل و نقل شهری استفاده کنید. هزینه مسیر یک‌طرفه ۳،۵۰ لیر است.

3/5 - (1 امتیاز)

پیوست به گفتگو

مقایسه ملک ها

مقایسه