آسان انتخاب کنید

معرفی و آشنایی با مناطق شهری استانبول در ترکیه


اولین باری که قدم به استانبول می گذارید احتمالاْ‌ بزرگی این شهر شما را حیرت زده کند. شهری که پایتخت امپراتوری روم شرقی و عثمانی ها بوده است و هر منطقه آن داستانی برای خود دارد. استانبول را نمی توان در بازدید توریستی گشت و اگر بخواهید به همه گوشه های آن سر بکشید، حداقل یک سالی نیاز خواهید داشت.

شهر استانبول به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می شود که هرکدام خصوصیات خود را دارند و می توان گفت که هر کدام یک شهر هستند که شامل مناطق تجاری، مسکونی و تفریحی و توریستی هستند.

موزه و مسجد ایاصوفیه

موزه و مسجد ایاصوفیه

 

سلطان احمد، تاریخی و ریشه دار

سلطان احمد معمولاْ نقطه شروع بازدید های توریستی است و بیشتر از هرجای دیگری از استانبول برای جهانیان شناخته شده است شاید یک دلیلش این باشد که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی امپراتوری های روم شرقی و عثمانی شناخته شده است. هتل های مختلفی در این منطقه وجود دارند که برخی از هتل های پنج ستاره آن بسیار زیبا هستندُ در این منطقه رستوران های بسیار خوبی هم وجود دارد که غذاهای سنتی ترک را ارائه می‌کنند. اگر هدفتان از دیدن استانبول بازدید از مناطق تاریخی باشد مسجد ایاصوفیه در منطقه سلطان احمد و عمارت توپ‌کاپی را حتماْ باید در لیستتان قرار دهید.

منطقه تاکسیم و بی اوغلو، مدرن و به روز

منطقه بی‌اوغلو که ما ایرانی ها آن را با میدان تاکسیم می شناسیم در نقطه مقابل سلطان احمد قرار دارد و چهره مدرن ترکیه است. خیابان استقلال در این منطقه، خانه بسیاری از برندهای روز دنیا است. زندگی شبانه، خرید، توریسم، موسیقی و تفریحات دیگر همه در خیابان استقلال جمع شده اند. البته نمی‌توان گفت که مدرنیته این منطقه را کامل قبضه کرده است، در جاده استقلال و میدان تاکسیم، می‌توان تاریخ و مدرنیته را آمیخته و پنجه در پنجه یکدیگر افکنده دید.

در این منطقه صحنه های بسیار زیبا و یکتایی از استانبول را می بینیم،‌ موزه‌ها، مراکز خرید، برج گالاتا، نوازنده‌های دوره گرد و …. در این جا گرد هم آمده‌اند. تنها در تاکسیم و استقلال است که گذر زمان معنی دیگری پیدا می کند و لحظه‌ها طوری می گذرند که یک روز تمام را هم در این جا بگذرانید برایتان خسته کننده نخواهد بود.

منطقه فنر و بالات

این دو منطقه میراث دار فرهنگ یهودی و یونانی استانبول هستند و برای توریست ها کمتر از بقیه مناطق شناخته شده هستند. یونانی های ثروتمند بسیاری در گذشته در منطقه فنر زندگی می کرده‌اند و منطقه بالات هم از لحاظ تاریخی خانه یهودیان استانبول بوده است و در این منطقه کنیسه‌های بسیاری را می توان یافت.

هر دوی این مناطق تا سال ۲۰۰۳ به علت عدم رسیدگی رو به تخریب بودند اما بعد از آن زمان و با اجرای طرح بازسازی خانه های دوره عثمانی این مناطق چهره بهتری به خود گرفتند و هم‌اکنون توریست‌های زیادی از این مناطق دیدار می کنند.

بشیکتاش فراتر از فوتبال

بسیاری از مردم بشیکتاش را با تیم فوتبال معروفش می شناسند، اما بشیکتاش چیزهایی بیشتر از فقط یک تیم فوتبال برای ارائه دارد. از میدان تاکسیم به بشیکتاش را می توان با اتوبوس و یا حتی پیاده رفت. قصر معروف دولماباغچه که درکنار برج ساعت و میجدی به همین نام است ارزش دیدن را دارد. این قصر آخرین خانه سلاطین عثمانی بوده و نمایانگر ثروت و عظمت آن هاست.

در ساحل بشیکتاش موزه ای قرار دارد به نام موزه دریا که کمی از آن بالات که بیایید یکی از گران‌ترین هتل‌های ترکیه به نام هتل چراغان پالاس  قرار دارد و پس از آن منطقه اورتاکوی است. مسجد اورتاکوی که زینت بخش بسیاری از کارت پستال های استانبول است در کنار پل معروف بُسفر قرار دارد.پل بسفر در منطقه اورتاکوی به زندگی شبانه و ماهی‌های رستوران‌هایش معروف است. در بشکیتاش قصر و مجموعه موزه ییلدیز هم که یکی از پارک‌های معروف استانبول است نیز جا گرفته‌اند.

امین‌اونو و بیاضیت، ماهی و دریا

در کنار پل معروف گالاتا منطقه و اسکله امین‌اونو قرار دارد. در این اسکله می‌توانید با مبلغ بسیار ارزان سوار تور بسفر شوید و نزدیک دو ساعت در تنگه بسفر در یک کشتی کوچک بگردید. زیر پل اسکله هم چندین رستوران ماهی در کنار چند قهوه خانه هم هستند. رستوران‌های دریایی امین‌اونو قیمت مناسبی دارند.

اسکله امین‌اونو

اسکله امین‌اونو

بویوک آدا، آرامش و زیبایی

جزایر نیز جزو استانبول هستند که بزرگترین آن ها به نام بویوک آدا (جزیره بزرگ) شناخته می‌شود و بسیاری از توریست ها علاقه‌مند به بازدید از آن هستند. در این جزیره حمل و نقل با درشکه و دوچرخه انجام می‌پذیرد و ماشین‌های شخصی حق تردد ندارند. وارد جزیره که شدید می‌توانید دوچرخه کرایه کنید یا با تور درشکه دور جزیره را بگردید. هردوی این ها قیمت‌های مناسبی دارند. از اسکله امین‌اونو برای جزیره کشتی‌های شخصی و دولتی نیز وجود دارد که با قیمت‌های بسیار مناسبی شمارا به جزایر می رسانند. قدم زدن در جزیره بویوک آدا، بازدید از خانه‌های قدیمی و استفاده از هوای مطبوعی که در آن هیچ دود اتوموبیلی نیست می تواند تجربه لذت بخشی باشد.

جزیره بویوک آدا

جزیره بویوک آدا

نیشانتاشی، خانه ثروتمندان

نیشانتاشی منطقه اشراف نشین در نزدیک بشیکتاش است که در آن پول حرف اول را می زند. در قلب این منطقه، محله عثمان‌بی و خیابان آبدی ایپکچی (Abdi ipekci) که گرانقیمت ترین خیابان در کل ترکیه است قرار دارد. این خیابان میزبان برندهای لوکس مانند لوی ویتون، ‌آرمانی و دولچه گابانه است. اگر جیبتان پر است، به این خیابان هم سری بزنید و گشت و گذاری در آن داشته باشید.

مقایسه ملک ها

مقایسه